Blar i NTNU Open på forfatter "Skaalvik, Einar M."
-
Digital mobbing og selvoppfatning: “Jeg ville aldri ha sagt det til henne ansikt til ansikt, lissom…” En kvantitativ studie av sammenhengen mellom digital mobbing og selvoppfatning blant elever i videregående skole
Bruseth, Eivor Grande (Master thesis, 2012)Hensikten med oppgaven har vært å undersøke og informere om elever i videregående skolesine erfaringer angående digital mobbing. Dette innebærer kartlegging av omfang, kjønns- og alderstrinnsforskjeller, hvilke kanaler som ... -
Hvilken betydning har sosial støtte og mestringsforventning for elevenes motivasjon og angst for matematikk? : en kvantitativ studie av grunnskoleelevers opplevelse av sosial støtte, mestringsforventninger, motivasjon og angst i matematikk
Todal, Reni; Handegard, Ingrid H. (Master thesis, 2015)Denne masteravhandlingen omhandler ulike læringsfaktorer i matematikk. Formålet er å undersøke sammenhengene mellom sosial støtte fra læreren, elevenes forventninger om å mestre, motivasjon og angst. Disse sammenhengene ... -
Jenter og matematikk: En kvantitativ studie av ungdomsskoleelevers motivasjon og oppfatning av nytteverdien for matematikk, med fokus på kjønnsforskjeller
Tangen, Truls Nilsen (Master thesis, 2013) -
Lærer-elev-relasjonen: En kvantitativ studie av elevenes opplevelse av læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for motivasjon og læringsatferd i skolen
Aune, Karen Marie (Master thesis, 2014)I denne studien er det fokus på elevenes opplevelse av relasjonen til læreren i matematikk påbarne- og ungdomskolen. Målet med studien er å undersøke om elevenes opplevelse avlæreren endrer seg med økende trinn, og hva som ... -
Shared goals and values in the teaching profession, job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: The mediating role of psychological need satisfaction
Skaalvik, Einar M.; Skaalvik, Sidsel (Peer reviewed; Journal article, 2022)This study explored relations between teachers’ perceptions of sharing educational goals and values with their colleagues (shared values), job satisfaction, and motivation to leave the teaching profession. The extent to ... -
Veien til læring i skolen: Lærer-elev-relasjoner, faglig selvoppfatning og mestringsforventninger som sentrale læringsfaktorer i skolen: En kvantitativ studie av grunnskoleelevers opplevelse av relasjoner, selvoppfatning og mestringsforventninger i matematikk
Andersen, Andreas H.; Waagenes, Helene (Master thesis, 2014)Denne mastergradsavhandlingen omhandler ulike læringsfaktorer i matematikk. Mer presist er formålet å undersøke sammenhengene mellom lærer-elev-relasjoner, elevenes selvoppfatning og mestringsforventninger. Disse sammenhengene ...